Meer regie op het transportproces; aldus Hoogwout na de implementatie van Transplan TMS

Sinds april dit jaar is ook autotransporteur Hoogwout berging en Transport live gegaan met TMS Transplan. “Een hele belangrijke stap als je meer regie wil nemen in het transportproces”, aldus Maarten Pels, directeur van Hoogwout Berging en Transport.

Hoogwout Berging, opgericht in 2010 door Maarten Pels, is vanuit de regio Oostzaan momenteel een groeiende partner voor mobiliteitsvraagstukken. Naast de bergingstak houdt Hoogwout zich ook steeds meer bezig met de repatriëring van voertuigen, autotransport, overdekt transport, vervangend vervoer en transport van bijvoorbeeld vrachtwagens. En dat 24/7. En dan heb je een TMS nodig die deze processen feilloos ondersteunt.

De keuze voor Transplan was redelijk snel gemaakt. Als Assistance Online gebruiker was Maarten bekend met leverancier RGB+. “Op het gebied van autotransport heb je eigenlijk geen alternatieven. De kracht van Transplan is – ondanks de vele specifieke functionaliteiten – dat het er simpel uitziet”. Dat is weer belangrijk voor de dagelijkse operatie. Voor Hoogwout was het belangrijk om met een groeiende organisatie vooral de regie en inzicht te krijgen over het transportproces en dat is gelukt.

“De implementatie besloeg ongeveer 2,5 maand en verliep relatief soepel, met de juiste aandacht en begeleiding vanuit de consultant van RGB+. Door de inzet van Transplan heeft Hoogwout een enorme stap voorwaarts gemaakt. En daar mogen we best trots op zijn”. Aldus de oprichter.

 

 

Start implementatie Transplan TMS bij L. van Zandwijk Autotransport

Na een intensief voortraject start RGB+ volgende week met de implementatie van Transplan bij autotransporteur L. van Zandwijk in Veen. Al ruim vijftig jaar biedt L van Zandwijk maatwerk oplossingen voor elke vorm van autotransport. Door de implementatie van Transplan – het TMS pakket voor de automotive sector – wil de transporteur uit Veen meer grip krijgen en verbeteringen doorvoeren in het operationele proces. Met name de digitale uitwisselingen van opdrachten door de OrderExchange en het webportaal moet de digitale aanvoer van data het interne proces sneller maken.
Tijdens de implementatie wordt intensief samengewerkt met huidige ICT-partner Gevers-IT en Cura Consultancy die de projectleiding aan klantzijde op zijn rekening neemt. Hierdoor verwachten we een kort maar krachtige implementatietijd neer te zetten zodat men snel gebruik kan maken van de voordelen van Transplan.

Whitepaper: Het implementeren van een nieuw TMS; de essentiële stappen

De stap naar een nieuw TMS is er een die samen gaat met een aantal heldere stappen. In onze whitepaper leggen wij uit welke stappen voorbij komen en waar u rekening mee moet houden.

De whitepaper is hier gratis te downloaden

Digitale stap voorwaarts voor Euser en Albert Heijn door OTM koppeling

C&H Euser uit Barendrecht heeft recentelijk de ‘automatische koppeling’ met opdrachtgever Albert Heijn in gebruik genomen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het standaard protocol voor data uitwisseling ; het Open Trip Model (OTM). Het TMS dat Euser gebruikt Transplan van RGB+ is volledig ingericht om deze 2-weg communicatie te kunnen verwerken. Hiermee lopen Euser en RGB+ voorop als het gaat om slimme integratie middels OTM tussen de verladende partij en de vervoerder.

Tijdens een 2 jaar durend traject is intensief samengewerkt tussen Euser, RGB+, Simacan en Albert Heijn. Het doel van de realisatie van de OTM koppeling is om een snellere en transparantere informatieketen op te zetten tussen de vervoerder en verlader. Daarbij is voor Euser van groot belang om orders sneller binnen te krijgen in Transplan zonder informatieverlies en zonder handmatige acties. Voor de verlader zijn de orders via het Simacan platform zichtbaar verrijkt met real-time realisatie data.

Voor TMS leverancier RGB+ uit Raalte is deze integratie van OTM binnen het standaard product erg belangrijk. RGB+ heeft veel klanten in de retail. Naast de voordelen voor de klanten biedt het technisch ook meer voordelen; OTM is een standaard voor data uitwisseling. Hierdoor behoren er maatwerkoplossingen tot het verleden. Data wordt beter traceerbaar en fouten kunnen sneller opgemerkt worden via logging. Al met al een win-win voor alle partijen.

De digitale koppeling van Autotransport Nederland; Transplan OrderExchange

Met de OrderExchange verbindt RGB+ heel auto transporterend NL met elkaar. Dit beveiligde netwerk maakt het mogelijk om eenvoudig opdrachten aan iedereen die op het netwerk is aangesloten uit te charteren. Autotransportbedrijven die AssistanceOnline en Transplan gebruiken zijn standaard aangesloten op dit netwerk, maar er zijn ook meerdere koppelingen gerealiseerd met andere systemen.

Via de Order Exchange kunnen opdrachten niet alleen uitgecharterd worden, maar worden ook alle beschikbare updates via dit netwerk verzonden. Voorbeelden hiervan zijn geplande een daadwerkelijke laad- en lostijden. Per maand worden maar liefst ongeveer 10.000 opdrachten tussen de verschillende partijen met elkaar uitgewisseld!

 De OrderExchange van RGB+ in het kort:

  • Het is een beveiligde verbinding waarbij de data enkel zichtbaar is voor de verzender en de ontvanger
  • Het is mogelijk om documenten mee te sturen
  • Direct op de hoogte van de voortgang. Statusupdates inclusief geplande, ETA en werkelijke tijden
  • Als een partij aangesloten is op de OrderExchange kan die communiceren met alle andere aangesloten partijen
  • Momenteel zijn er 50 actieve deelnemers op de OrderExchange.

Meer weten? Neem dan snel contact met ons op.

Transplan TMS omarmt het OTM5 protocol

In navolging van de steeds grotere roep om marktstandaarden is recent ook TMS Transplan gestart met het omarmen van het Open Trip Model.  Het open source model Open Trip biedt tal van uniforme logistieke data die relevant zijn voor alle transportbewegingen in Nederland. Ook RGB+ erkent het belang van betere en snellere uitwisseling van geüniformeerde standaarden en heeft recent het OTM5 protocol dan ook geïntegreerd in Transplan. Op korte termijn zullen meerdere winkeldistributieklanten gaan communiceren via OTM5 waarmee maatwerkkoppelingen steeds vaker overbodig zijn.

Autotransporteur Van Eijck live met Transplan TMS van RGB+

Van Eijck International Car Rescue, een gevestigd familiebedrijf uit 1969 heeft de afgelopen maand de eerste orders kunnen verwerken met Transplan, het TMS van RGB+ uit Raalte. Het familiebedrijf, met meerdere vestigingen in Brabant is gespecialiseerd in (internationaal) auto- en vrachtwagentransport en berging, hulpverlening en vervangend vervoer. Na een korte implementatie van slechts 3 maanden gebruikt de het transportbedrijf Transplan om meer grip te krijgen op het logistieke proces.

Van Eijck “Mede door de autotransport branchekennis is Transplan perfect voor de uitdagingen die wij dagelijks ervaren. Bij Van Eijck werkten we nog veel handmatig en waren nog wel een paar processen voor verbetering vatbaar. Het plannen is daar een goed voorbeeld van. Dat gaat nu allemaal digitaal.”

Bij de zoektocht naar het nieuwe TMS kwam van Eijck al snel uit bij Transplan van RGB+. De applicatiebeheerder van Van Eijck vertelt; “Transplan bood een complete oplossing van planning tot aan het facturatieproces. Je ziet zelden dat TMS-pakketten de functionaliteit bieden welke Transplan biedt. Vooral het grafische planbord is voor ons een must. Daarnaast hebben we snel inzicht in de voor en nacalculatie van ritten zodat we onze operatie goed kunnen blijven monitoren. Ook de koppelingen naar boordcomputers en financiële pakketten zijn geregeld. Met Transplan kiezen we voor proven technology aangezien het merendeel van de branche ook gebruikt maakt van dit pakket.”

Na een enorm snel implementatietraject van ongeveer 3 maanden stond Transplan en is van Eijck gestart met het gebruik. De gebruikelijke zomerdrukte in combinatie met de situatie rondom Corona heeft wel voor uitdagingen gezorgd, maar ondanks de beperkingen is alles enorm vlot verlopen, aldus van Eijck.

Collewijn Berging & Transport kiest voor Transplan

Het blijft altijd een speciaal moment en het went nooit: een nieuwe klant. En niet de minste, want Collewijn Berging & Transport hoort bij de grootste autotransport- en bergingsbedrijven van Nederland.

Ongepland en gepland transport

De Collewijn Groep heeft twee onderdelen waarin ze schitteren op de internationale wegen: het ongeplande bergingstransport en het geplande autotransport. Het ongeplande transport bestaat uit bergingswerkzaamheden. De Collewijn Groep staat in Nederland bekend als een van de beste bergers en slepers van het land. Hun motto: ‘ieder gestrand voertuig moet zo snel mogelijk terug naar de thuishaven’. En dan ook écht ieder gestrand voertuig. Het bergingsmaterieel van Collewijn kan namelijk ieder voertuig aan. Blijf het nieuws van RGB+ volgen, want ook voor deze tak van transport zijn we iets moois aan het bouwen.

Transplan voor gepland transport

Daarnaast verzorgt Collewijn gepland autotransport. Dit transport gaat van splinternieuwe modellen tot leaseauto’s en van oldtimers tot exclusieve sportauto’s. De chauffeurs rijden met 1-laders voor spoedopdrachten en met 3- en 9-laders voor geplande opdrachten. Veel verschillende transportvormen dus. De overeenkomst: elk transport zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk voor de klant verzorgen. O ja, in heel Europa trouwens. Daar komt dus nogal wat planwerk bij kijken. Dus viel het oog van Collewijn op Transplan.

Trots

Na wat oriënterende gesprekken was de keuze snel gemaakt. Transplan wordt het nieuwe transport managementsysteem (TMS) van Collewijn. Wat een geweldig nieuws. Je mag als bedrijf trots zijn op je product. Maar wij zijn pas echt trots als een grote speler in de automotive-sector met ons in zee wil. En nogmaals: een nieuwe klant blijft altijd speciaal.

Genoeg gejuicht

Nu zorgen voor een vlekkeloze introductie. We begeleiden het proces van begin tot eind. De testomgeving is inmiddels ingericht en de gebruikers zijn enthousiast over hun ervaringen met Transplan. We richten samen met Collewijn het hele systeem in. Daarna gaan we testen. Als alles vlekkeloos werkt gaan we live. Onze supportafdeling is continu stand-by om dit proces te waarborgen.

Wat heeft de klant eraan?

Bij RGB+ stellen we bij elke nieuwe toepassing die we maken de vraag: ‘wat heeft de klant eraan?’ In het geval van Collewijn zetten we dat even op een rijtje.

Meer informatie en inzicht

Klanten van Collewijn kunnen via Transplan exact zien hoe laat zij hun levering kunnen verwachten. De ETA module (Estimated Time of Arrival) van Transplan verzorgt dit. Zo weet iedere klant hoe laat zij hun vracht krijgen, en kan er op tijd geschakeld worden. Uiteraard worden de verwachte tijden continu bijgewerkt als de situatie (bijvoorbeeld op de weg) verandert.

Live kosten- en omzetoverzicht

De planners bij Collewijn kunnen continu zien wat er met een rit aan de hand is. En dat niet alleen. Iedere gebeurtenis, vertraging of wijziging heeft gevolgen voor de omzet en de kosten van een rit. Iedere planhandeling kan geld opleveren of geld kosten. Transplan brengt dit allemaal live in beeld. Een planner die een vracht koppelt aan een rit die toch al in de buurt moest zijn, ziet direct dat deze rit winstgevender wordt. Hoe actueel wil je het hebben?

Weg met de papierstroom

Facturen, vrachtbrieven, orderbevestigingen en scans. De chauffeurs komen soms met een hele map aan documentatie bij hun klant. Met Transplan is dit niet meer nodig. Alle documentatie zit in het systeem. Eén plek voor alle handelingen schept duidelijkheid en rust.

Mouwen opstropen

Bij RGB zijn we praktisch ingesteld, informeel, en dankzij onze korte lijnen schakelen we snel. Lekker nuchter dus. Collewijn is een no-nonsense bedrijf van het type ‘mouwen opstropen.’ Een goede match lijkt ons.

VMI planningstool bij Johma een groot succes

De ontwikkelingen in de transport- en logistieke sector volgen elkaar in razend tempo op. Het VMI (‘Vendor Managed Inventory’) concept is hier een goed voorbeeld van. Bij VMI stelt de verlader een deel van zijn warehouse beschikbaar aan de toeleverancier, waardoor er een enorme stijging van de beschikbaarheid van goederen ontstaat en goederen sneller ‘in het winkelschap’ beschikbaar komen.

Extra taken voor de leverancier

Mooi dat VMI, maar dit betekent wel dat veel fabrikanten en leveranciers expertise nodig hebben om dit tot een goed einde te brengen. Want het is niet niks. De leverancier wordt plotseling verantwoordelijk voor derving en out of stock van producten in externe magazijnen. Voorheen plaatste de afnemer een bestelling, de leverancier produceerde en leverde. Daarmee was de kous af. Dat verandert nu ineens. De leverancier moet zich nu druk maken of het externe warehouse afroeppieken aankan, of er voldoende voorraad bij extreem weer aanwezig is, en of er geen THT problemen ontstaan.

VMI heeft voor leveranciers grote gevolgen:

  • De leverancier kan op basis van afzetinformatie van haar klant nog accurater forecasten
  • Leverancier krijgen direct invloed in de voorrarigheid van hun producten in de verkooppunten van de afnemer.
  • Leveranciers moeten keuzes maken over welke oplossingen het beste kunnen helpen bij VMI.
  • Leveranciers krijgen te maken met extra risico’s zoals derving of out of stocks.
  • Leveranciers moeten nog verder vooruit gaan denken. ( Van productieplanning tot afroep vanuit de winkels).

Johma oet Twente

Sinds 2004 werken we samen voor/met de Johma, inderdaad ‘oet Twente’. De welbekende salademaker die in ieder supermarktschap terug te vinden is en waarvan de naam tot de 50 grootste A merken in ons land behoort. Door de jaren heen is de Johma diverse modules van ons gaan gebruiken, waaronder een module voor de transportplanning (planning en aansturing van haar vervoerders) en een module voor de planning en evaluatie van promoties en acties. Toen een belangrijke klant van Johma bekend maakte dat ze voor hun nieuwe landelijke vers DC het VMI concept gingen uitrollen, was dit het startpunt van de bouw van de generieke VMI tool.

Wat kan de VMI planningstool?

De VMI planningstool van RGB+ koppelt verschillende informatiestromen en combineert deze voor het bepalen van de gewenste voorraadstanden in de externe magazijnen. Enkele voorbeelden van datasets die binnen het VMI product gebruikt worden:

  • Baseline / forecast (zowel eigen als van de klant)
  • Actie en weersinformatie
  • Productkarakteristieken (tht, productietijd, productgroep, batchomvang, lotsize)
  • Bestel en winkelverkopen
  • Magazijnmutaties
  • Transportplanningsinformatie

In de VMI planningstool van RGB+ heeft samen met Johma een systeem ontwikkeld dat al deze losse gegevens bundelt en vervolgens in samenhangt gebruikt voor voorraadadvies en bewaking. Ook het aansluitende transportplanproces om de goederen naar het externe magazijn te verplaatsen, wordt meegenomen binnen de tool. Het webbased systeem draait als zelfstandige tool op het intranet en werkt zeer nauw op/met het WMS van Johma, zodat er geen enkele manuele handeling nodig is om gegevens van het ene naar het andere systeem over te zetten.

Tevreden

En dan nu het belangrijkste. De klant van Johma is tevreden. Een half jaar na de implementatie van het concept zet de supermarktketen Johma in de top van toeleveranciers die succesvol het VMI concept hebben geïmplementeerd. Uiteraard vervult ook ons dit met trots. Inmiddels heeft Johma de tool ook voor andere klanten ingezet.

Hoe laat komt de vracht eigenlijk?

Franken Transport en RGB+ werken samen aan de oplossing

“Eindelijk koffie”

..hoor je een paar collega’s in de kantine tegen elkaar zeggen. Er staan koeken van een paar dagen oud met twijfelachtige witte crème erop. En er is koffie. Van die witte plastic bekers uit een automaat die op zich best vaker schoongemaakt kan worden. Maar ja het is koffie en zolang je geen maagzweer van de koeken krijgt, heb je wat te eten. Eindelijk de eerste pauze vandaag. Je neemt een slok van de koffie en net voordat je het automatenaroma kan opsnuiven gaat de magazijnbel. De vracht is er.

“Jouw beurt

…nee joh ik heb gister al gelost in mijn pauze. Ja dahag, ik had eergister een tosti gemaakt en die moest ik in de regen opeten. Die vrachtwagen kom altijd als we er niet op zitten te wachten.” Herkenbaar? Voor veel klanten van transportbedrijven wel. Als chauffeur word je hier ook niet blij van. Je belt vrolijk aan bij een klant en vervolgens sta je een half uur te wachten omdat het personeel pauze heeft en druk is met ruziën wie er naar de achterdeur moet.
Herkenbaar
…dachten ze bij Franken Transport. Ze zochten naar een oplossing en benaderden Rolf van RGB+. Het resultaat was een mooie samenwerking die leidde tot de ontwikkeling van een portaal voor Estmate Time Arrival (ETA) binnen Transplan. En het resultaat mag er zijn. Mooi om te zien hoe we samen met onze klant iets kunnen bedenken voor de klant van onze klant. (Snapt u het nog?)

En het werkt

…als volgt. Op het moment dat een transporteur in Transplan een rit voor vertrek gereed meldt, rekent Transplan een verwachte levertijd uit. De klanten die beleverd worden in de betreffende rit krijgen via het portal een bericht.

Een melding

…laat de klant zien hoe laat de vracht arriveert. Ideaal dus om de pauzes op af te stemmen. Een ander voordeel is dat in het portal te zien is hoeveel ladingdragers er binnen komen. Zo kunnen ze een indicatie van de lostijd maken en kijken of er voldoende ruimte in het magazijn is. Als transporteur kun je opmerkingen toevoegen die van belang zijn voor de klant. Bijvoorbeeld: “u kunt emballage retour sturen”. Of: “de chauffeur heeft suiker en melk in de koffie”.

Zullen we dat eens testen

…vroegen ze bij Franken Transport. En dat hebben we gedaan. Resultaat: het portal werkt prima en de klanten van Franken zijn enthousiast. Een geslaagde samenwerking was de conclusie die we trokken met Franken. Uiteraard onder het genot van een bak koffie.